CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND PIAŢA MUNCII
Autor (i): Doiniţa, Zafiu; Narcisa, Liliana, Leiciu
JEL: M31 - Marketing
Cuvinte cheie: piaţa muncii dezvoltare economică,indicatori, ofertă, cerere.
Abstract:
Piaţa muncii reprezintă ansamblul actelor de vânzare - cumpărare a forţei de muncă, al relaţiilor specifice acestora, ce au loc într-un spaţiu economic; ea relevă întâlnirea dintre cererea de muncă (care provine de la firme) cu oferta de muncă (care provine de la populaţie), stabilirea pe această bază a condiţiilor pentru angajarea salariaţilor, negocierea şi fixarea salariilor în funcţie de performanţele lucrătorilor, realizarea mobilităţii salariilor şi forţei de muncă pe locuri de muncă, firme, zone, etc.3 În corelaţie cu rolul determinant al muncii în dezvoltarea economico-socială şi cu exigenţele generale ale teoriei pieţei şi preţului, s-a format şi funcţionează piaţa muncii. Piaţa muncii se comportă ca orice piaţă având şi trăsături proprii, determinate de tipologia umană al obiectului cu care operează şi cel al serviciilor realizate de acesta şi pe care agenţii economici le cumpără. Teoria autentică a pieţei muncii actuale trebuie să ţină seama de faptul că nemunca duce la sărăcie pe termen lung. Istoria economică relevă că raţionamentul fundamental al pieţei muncii trebuie să rezulte din relaţia directă dintre munca permanentă caracterizată prin profesionalism şi moralitate, pe de o parte, şi eficienţa sistemică, dezvoltarea economică, bunăstarea şi echitatea, pe de altă parte.